PRZYCZYNY BÓLU GŁOWY

14 lis 2014, Opublikowane przez pi-art w kategorii Aktualności, Neurolog

Ból głowy tak rzadko jest objawem poważnej choroby podstawowej, takiej jak guz mózgu, że obawianie się akurat tego – choć zrozumiałe – jest z reguły stratą czasu. Lepiej przejąć się innymi aspektami swojego zdrowia, które mogą odgrywać tu istotną rolę: paleniem albo nadmiarem alkoholu czy cholesterolu w diecie. Ogólnie można powiedzieć, że nawet najbardziej piekielny, pulsujący ból głowy jest prawdopodobnie „łagodny” – ból związany ze złośliwym guzem jest zupełnie inny i niemal zawsze towarzyszą mu dodatkowe objawy. 98 procent bólów głowy leczonych przez lekarzy jest spowodowanych napięciem nerwowym lub niezdrowym trybem życia.

NAJCZĘSTSZE RODZAJE I PRZYCZYNY BÓLÓW GŁOWY

Napięciowy ból głowy (NBG) to najczęstszy ból głowy – stanowi nawet 90 procent wszystkich przypadków pierwotnych bólów głowy. Teorii dotyczących mechanizmów jego powstawania jest wiele, jedno wiadomo na pewno – jego źródłem jest stres. Ból pojawia się, gdy jesteś bardzo zmęczony, przepracowany, za dobrze się bawiłeś poprzedniego dnia albo, gdy wieczorem orientujesz się, że nie zjadłeś nic od śniadania, a co gorsza, o wypiciu choćby szklanki wody też zapomniałeś.
Przyczyny:
• stres
• głód
• odwodnienie
• brak snu
• pogoda
• używki
• długie przebywanie w jednej, niewygodnej pozycji

CODZIENNY BÓL GŁOWY: PRZYCZYNY PRZEWLEKŁEGO BÓLU GŁOWY

Codzienny ból głowy może mieć różne źródła, często wynika z nieprawidłowego trybu życia oraz niewłaściwego leczenia innych, współistniejących dolegliwości. Wśród przyczyn, które sprawiają, że głowa boli codziennie są m. in.:
• nadużywanie leków (przede wszystkim przeciwbólowych)
• nadużywanie kofeiny
• nadużywanie alkoholu
• nadużywanie nikotyny
• przewlekły stres
• depresja
• bezsenność
• otyłość
• nadciśnienie tętnicze
• nadczynność tarczycy

MIESIĄCZKOWANIE LUB ZWIĄZEK Z MENOPAUZĄ

Rozmaite bóle głowy mogą być spowodowane zmianami w wytwarzaniu hormonów przez organizm przed, w trakcie i po miesiączce. Lekarz może niekiedy doradzić pewne formy terapii czy dodatkowe badania, które mogą okazać się pomocne.

INFEKCJA

Infekcje wirusowe wszelkich typów słyną z wywoływania rozmaitych objawów. Ból głowy, zwykle tępy i uporczywy, jest tylko jednym z nich. Do innych zalicza się ból gardła, gorączkę, rozbicie.

MIGRENA

Nawracające ciężkie bóle głowy, którym z reguły (choć nie zawsze) towarzyszą zaburzenia widzenia. Często zaczynają się w wieku dojrzewania. Opisuje się wiele różnorodnych objawów, a wśród nich:
• Zaburzenia wzroku zaczynające się jeszcze przed atakiem bólu głowy.
• Niekiedy zdrętwienie czy osłabienie jednej kończyny przed nastaniem ataku bólu głowy.
• Ból zaczyna się po jednej stronie głowy, ale może się rozszerzyć.
• Ból pulsuje.
• Pragnienie unikania światła.
• Mogą dołączyć się wymioty.
• Może trwać kilka dni, ale najczęściej 4–12 godzin.

Przyczyna nie jest w pełni wyjaśniona, ale prawdopodobnie migrena wiąże się z nieprawidłowym przepływem krwi w drobnych naczynkach w głowie. Nowoczesne środki lecznicze przynoszą pewien stopień ulgi – porozmawiaj z lekarzem.

CHOROBA OKA, UCHA, NOSA GARDŁA LUB ZĘBÓW

We wszystkich wymienionych organach może powstawać ból, który następnie zostaje przeniesiony na głowę. Ból może być tępy i uporczywy. Należy więc rozważyć te przyczyny, jeśli „zwykły” ból głowy utrzymuje się dłużej, niż byśmy oczekiwali.

LEKARSTWA

A także papierosy i alkohol. Organizm zostaje zatruty z powodu niezdolności do usunięcia produktów powstałych w przemianie tych substancji.
Ból głowy powodują także pewne leki. Jeżeli ból głowy zbiega się z zażywaniem leku przepisanego przez lekarza, zawsze należy mu to zgłosić. Być może istnieje jakiś środek alternatywny.

SPORADYCZNE PRZYCZYNY BÓLU GŁOWY

Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych- związane zawsze z gorączką, usztywnieniem głowy, światłowstrętem, często wymiotami i zaburzeniami świadomości
Wylew podpajęczynówkowy- gwałtowne wystąpienie ostrego bólu głowy (niekiedy po jakimś wysiłku), który często opisywany jest jako cios zadany w tył głowy. Ponadto: wymioty, usztywnienie karku, dezorientacja i splątanie, osłabienie kończyn, często utrata przytomności. Guz mózgu-ponieważ czaszka dorosłego człowieka jest sztywna, narośl powstająca w jej obrębie może podnieść ciśnienie śródczaszkowe, powodując ból głowy. Niemniej nie każdy guz mózgu wywołuje ten efekt. Najczęstsze objawy:
• Stopniowo narastający, tępy ból
• Wymioty
• Upośledzenie świadomości
• Zmiana zachowania pacjenta-najczęściej spowolnienie
• Mogą powstać zaburzenia wzroku
• Często pacjent budzi się z bólem głowy w środku nocy lub od rana